Imunitet kod dece

Imunosistem kod dece nije dovoljno razvijen, pa se virusi i bakterije prosto lepe za njih. Kako ih sprečiti i ojačati imunitet kod najmlađih, savetuje dr Nevenka Raketić, pedijatar imunolog.

imunitet-deca

S hladnijim danima kreće i sezona respiratornih infekcija, a na udaru su najčešće deca predškolskog uzrasta. Ona se prehlađuju i do osam puta godišnje, najviše u sezoni respiratornih infekcija, tokom jeseni i zime, kada se prehlade skoro svakog meseca po jednom.

Navodeći razloge zašto virusi i bakterije napadaju baš najmlađe, dr Nevenka Raketić, specijalista pedijatrije i imunologije u Ordinaciji „Dr Raketić“, kaže da je prvi razlog to što imunosistem kod dece nije dovoljno razvijen. To je tako sve dok ne navrše 12 godina, kada dečji imunitet dostiže kapacitet odraslih osoba.

– Drugi razlog jeste činjenica da najmlađi u ovom periodu dosta vremena provode u zatvorenom prostoru, u vrtićima i školama, gde je velika mogućnost da od druge dece dobiju viruse i bakterije. Takođe, respiratorne infekcije kod dece najčešće uzrokuju rinovirusi, kojih ima više od sto sojeva, tako da posle infekcije ostaje imunitet samo na određeni sloj virusa – objašnjava doktorka.

Iako infekcije kod dece prođu brzo, traju najviše oko nedelju dana i uglavnom ne ostavljaju komplikacije, znaju da ih slome i izmrcvare. Zato je najbolje sprečiti ih jačanjem dečjeg imuniteta. Dr Nevenka Raketić iz svoje duge lekarske prakse savetuje šest načina kako da to postignete.

1. Od sedam do deset sati sna

Deca moraju dovoljno da spavaju iz najmanje dva razloga. Prvo, jer se tako odmaraju od celodnevnog jurcanja i kretanja, a drugo i ništa manje važno, zato što se tokom spavanja stvaraju hormon rasta i različite komponente imunosistema, čiji nedostatak može da smanji otpornost deteta na infekcije.

Za predškolsku decu optimalno je da spavaju 10 sati dnevno, a za odraslu oko osam sati.

2. Što više igre

Pola sata dnevno za decu je minimum bavljenja nekom fizičkom aktivnošću, bilo da je to trčanje, vožnja bicikla ili neki organizovani sport. Kretanjem i vežbanjem prevenira se gojaznost, bolest savremenog doba koja se negativno odražava i na otpornost deteta. Takođe se jačaju kosti i mišići, podstiče rad srca i cirkulacija i smanjuje se rizik od obolevanja. Dete koje se dovoljno kreće i boravi na svežem vazduhu raspoloženije je, a dobro raspoloženje je dobro i za imunitet.

3. Voda, mleko, jogurt

Najmlađi treba da piju dovoljno tečnosti, najbolje vode, mleka, jogurta i prirodnih sokova, dok gazirane napitke koji sadrže šećer i veštačke zaslađivače treba izbegavati. Mleko i jogurt su dobri jer su bogati kalcijumom, koji je važan za rast kostiju kod dece. Enzimi u jogurtu vraćaju ravnotežu digestivnom sistemu, pri čemu je posebno dobar jogurt s dodatkom probiotika.

Preporučuje se da piju oko osam čaša tečnosti dnevno, a kada su bolesna, duplo više.

4. Ništa bez voća i povrća

Deca obično ne vole sveže voće i povrće, ali nađite načina da ih privolite da jedu ove dragocene namirnice. One su najbolji izvori vitamina i antioksidanata, a za određene vrste je dokazano da podstiču funkciju imunosistema. Među voćnim vrstama takvu moć imaju jagoda, crveni grejpfrut, borovnica, kajsija, mango, banana, a od povrća paradajz, brokoli, spanać, krompir, šargarepa, tikva, crni i beli luk.

5. Što manje slatkiša

Šećeri deluju imunosupresivno smanjujući broj leukocita i slabeći stvaranje antitela. Zato treba voditi računa da najmlađi smanje unošenje slatkiša. Isto važi i za brzu hranu. Pravilna ishrana podrazumeva pet obroka dnevno raspoređenih u tri glavna obroka i dve užine. Deca treba da unose i dovoljno tzv. dobrih masnoća u vidu maslinovog ulja ili morske ribe kao izvora omega-3 nezasićenih masnih kiselina.

6. Oprezno sa suplementima

Vitamini i minerali najbolje se iskorišćavaju u organizmu ukoliko se unesu putem svežeg voća i povrća, ali ako deca ne jedu dovoljno voća i povrća, mogu se primeniti i suplementi. S primenom suplemenata treba biti oprezan, posebno kod mlađe dece koja zbog nedovoljne razvijenosti digestivnog sistema nemaju sposobnost metabolizma ovih materija. Suplemente nije neophodno stalno davati, najbolje je to činiti za vreme ili nakon bolesti.

imunitet-pranje-rukuTreba izabrati preparate koji sadrže dobro izbalansiran odnos više vitamina i minerala i s dovoljno takozvana tri velika vitamina, a to su vitamini C, E i A, koji osim imunostimulatornog imaju i antioksidativno dejstvo. Od minerala najvažniji je cink, koji podstiče stvaranje limfocita.

Veoma često se u suplementima nalaze i „dobre bakterije“ u vidu probiotika, koji podstiču odbrambenu funkciju digestivnog sitema

Čiste ruke su pola prevencije od infekcije. Zato naučite dete da stekne naviku redovnog pranja ruku.

Blic žena, br. 471, 23-29 novembar 2013, str. 50-51 "Šest puta bolji imunitet"