NAPISALA DR BRANA RACIĆ, JUN 2020.

Posle više od 2 meseca polako nas napušta Corona-virus. Život se postepeno vraća uobičajenim tokovima. Ali i dalje mora postojati oprez sve dok virus cirkuliše u populaciji. To je naročito važno za mališane koji se vraćaju u kolektiv. Njihova svest o sprovođenju mera prevencije nije tako razvijena, naročito sada kada treba da se vrate uobičajenim aktivnostima.

Ova pandemija Corona virusom tip SARS-CoV-2 je pokazala da deca takođe oboljevaju ali sa blažom kliničkom slikom u odnosu na odrasle. Kao i svaka infekcija koja se prenosi kapljičnim putem, virus prodire u organizam preko sluznica usta, nosa, očiju kada neko kija ili kašlje u okruženju ili dodirivanjem predmeta na kojima se virus zadržao. On može opstati na šakama 5-10 min, a na površinama i 2-3 sata. Najčešće se javlja grebanje u grlu, suvi kašalj, zapušenost nosa, povišena temperatura, gubitak čula mirisa ili ukusa. Kod dece je nešto češće zabeleženo, nego kod odraslih, da se javlja povraćanje i proliv kao prvi simptomi bolesti. Britanski časopis The New England Journal of medicine je objavio podatke kineskih stručnjaka da deca ispod 15 godina oboljevaju ispod 0,9%, a da tešku klinički sliku ima 13,8% obolelih. Ona se odlikuje otežanim disanjem, obostranom pneumonijom, otkazivanjem bubrega. To govori da su u posebnom riziku deca sa hroničnim bolestima, kao što su astma, dijabet, bubrežne bolesti, zatim deca sa srčanim manama, oboleli od malignih bolesti i imunokompromitovani.

Znatno se češće dešava da su mališani asimptomatski prenosioci i tako predstavljaju opasnost za širenje infekcije kod odraslih, naročito osoba starijih od 65 godina. Simptomi mogu da liče na blage prehlade tako da se jako mali broj njih javi na pregled.

Ne postoji specifična terapija niti tretman za lakše oblike COVID-a 19. Potrebno je ublažavati simptome mirovanjem, pravilnom ishranom i dovoljnim unosom tečnosti. Temperatura se može smanjivati antipireticima. Za sada nema studija koje pokazuju da je Ibuprofen kao lek zabranjen, tako da kliničko iskustvo ne može biti dovoljno pouzdan dokaz. U početku se može koristiti Paracetamol, ali kod dece koja slabije reaguju na njega može se uključiti Ibuprofen. Svakako se mogu koristiti i suplementi za jačanje imuniteta koji u sebi sadrže neke od ovih sastojaka ili njihovu kombinaciju (vitamine C, D, A, E, beta-glukane, Zn, probiotike).

Ako su već mališani prošli u ovom periodu pandemije bez ikakvih simptoma, a nemate mogućnosti da ih neko čuva kod kuće onda je vrtić neizbežan. U ovoj situaciji još uvek moraju sprovoditi neke posebne mere i pravila ponašanja dok se ne objavi prestanak epidemije, a to će svakako smanjiti i oboljevanje od drugih infekcija koje se javljaju u ovo doba godine.

Pre svega je neophodan pregled pedijatra iako dete izgleda potpuno zdravo. Detaljnim pregledom će se svakako isključiti i potencijalno kliconoštvo ili znaci blagih infekcija, a po potrebi se može uzeti bris grla i nosa. Takođe je važno utvrditi i nutritivni status. U koliko postoji kašnjenje sa nekim vakcinama potrebno ih je dati što pre kako bi se dete zaštitilo od drgugih po njega opasnih bolesti.

Svaki vrtić će sprovoditi mere prevencije i obavestiti roditelje o istim. Pojačana je dezinfekcija objekata, a vaspitači će nositi zaštitnu opremu. Poželjno je da dete dovodi jedan roditelj sa maskom i rukavicama, koje dete ne mora da nosi, ali dezinfekcija ruku je obavezna. Preuzimanje bi trebalo da bude u dvorištu. Meriće se telecna temperatura na ulazu. Grupe će biti ograničene na broj od 10-12 dece, bez mešanja grupa. Kreveti i stolovi moraju imati razmak 2 m. Potrebno je koristiti igračke koje se mogu svakodnevno prati. Zamena posteljine bi trebala da bude 2x sedmično , a spavanje u rasporedu „noge-glava“. Što se tiče aktivnosti, trebalo bi ih više sprovoditi u dvorištu, sa distancom.

Teško je mališanima objasniti da izbegavaju međusobne kontakte, pošto su se uželeli svojih drugara. Zato je neophodna češća dezinfekcija ruku sredstvima koja sadrže minimum 60% alkohola, u vidu spreja ili tečnog gela. Sve postupke prevencije bi trebalo sprovoditi kroz igru.

Uz jedno odgovorno ponašanje, povratak u vrtiće ne može se smatrati kao faktor rizika za širenje infekcija, više nego što je bio pre pandemije. To važi i za svaki drugi vid kolektivnog boravka. Jedna od prednosti ovog teškog perioda iza nas je svakako to što su i najmlađi stekli neke zdrave navike koje će primenjivati i u budućnosti.

Galen Pharm magazin, br.39, jun 2020, str. 4-5

Kalendar Vakcinacije