PROMENE NA KOŽI U TOKU COVID 19 INFEKCIJE

Šta znamo do sada?

Prof dr sc med Filip Šer, specijalista dermatovenerologije

COVID-je ponekad fatalna virusna bolest . Izaziva je virus  SARS-CoV-2.

COVID-19 zahvata ljude svih dobnih grupa. Starije osobe i osobe koje boluju od hroničnih bolesti su u većem riziku da dobiju težak oblik bolesti koji nekada može ugroziti život. Nažalost i mladi , zdravi ljudi, nekada se mogu ozbiljno razboleti.
Pacijenti su infektivni nekoliko dana pre pojave simptoma bolesti, za vreme bolesti i izvesno vreme posle oporavka.

Ljudi koji su inficirani ali nemaju simptome bolesti su takođje zarazni. Uprkos što je njihova infektivnost skoro upola manja u odnosu na ljude koji imaju simptome bolesti, smatra se da je ova grupa ljudi deset puta češće prenosi bolesti  izazvane  virusom SARS-CoV-2 u svetskoj populaciji.

Zašto virus  COVID-19 ne zahvata kod svih obolelih kožu?

COVID-19 je nova bolest, o njoj doktori još uče. Dermatolozi čine maksimalan napor da bi utvrdili na koji način I zašto virus stvara promene na koži.
Za vreme epidemije akutnog respiratornog distresa izazvanog Korona virusom  2 , (SARS-CoV-2), iznenadna pojava promena na koži kod pacijenata koja se ne može objasniti drugim uzročnikom treba da ohrabri lekare da pomisle na infekciju virusom SARS-CoV-2.

Nijedna vrsta promena na koži nije visokospecifična za infekciju COVID-19.
Do danas , sa koliko podataka raspolažemo, se smatra da promene na koži u sklopu Covid infekcije nisu česte.

Postoji okvirno prihvaćena klasifikacija šest najčešćih promena:

• Urticaria - često viđena u svakodnevnoj lekarskoj praksi, u narodu poznata kao koprivnjača.
  • Sliveni,/konfluentan/eritematozni/makulopapularni/morbiliformni raš /osip/ - promena na koži koja je najsličnija osipu kod malih boginja, rubeole i drugih virusnih infekcija kože.
  • Papulovezikulozni osip - tip kožnog osipa koji karakterišu sitni mehurići ispunjeni bistrim ili zamućenim sadržajem.
  • Promene po tipu smrzotina - najkarakterističnija promena u Covid infekciji, najčešća na prstima nogu, najviše podseća na smrzotinu.
  • Livedo reticularis - tip promene boje kože, sa pojavom promena koje liče na mermerne šare, ljubičaste ili svetloljubičaste boje.
  • Purpurični “vasculitis” varijetet - vrsta osipa koji se nekada može napipati i pod prstima, tamnocrven, nekada ljubičast.

Posebnu pažnju zaslužuje pojava 'COVID prstiju’, to se smatra oštećenjem sitnih krvnih sudova virusom.

Uprkos tome što se COVID prsti mogu da jave u svako životnom dobu, deca , tinejdžeri i adolescenti su grupa u kojoj ovu promenu najčešće primećujemo. Oni najčešće imaju lak oblik infekcije. Mnogi nikada ne tazviju druge, mnogo češće viđene i ozbiljnije simptome  COVIDa-19, kao što su groznica , suv kašalj I bolovi u mišićima I zglobovima. Kada i imaju simptome  COVIDa-19, u pitanju je blag oblik bolesti.
Multisistemski inflamatorni sindrom se nekada vidi kod dece, (MIS-C) gde su raznolike promene na koži udružene sa otokom limfnih žlezda I crvenilom i otokom  šaka i stopala  kao i sa zapaljenjem sluzokože usne duplje I konjuktivitisom. Smatra se da je ovaj problem u sklopu Covid 19 infekcije redak.

Nekada je pojačano opadanje i/ili gubitak kose jedan od simptoma infekcije.

Telogen effluvium (ćelavost telogenog tipa) se nekada viđa u fazi oporavka od infekcije ali se može opaziti I u drugim situacijama, kao i u situacijama stresa,  bilo da je izazvan infektivnim agensom ili je u pitanju emotivni stres.

Specifičnost pojave baš određenih kožnih problema:

Promene koje liče na smrzotine i nekada su praćene plikovima  su najspecifičnija manifestacija infekcije  virusom  COVID-19 .Koprivnjača I osipi koje viđamo kod infektivnih virusnih osipa ili boginja su najređa.
Pranje ruku, nošenje zaštitne maske i održavanje socijalne distance su I dalje uz aktivnu imunizaciju kamen temeljac prevencije infekcije Covidom 19.

Dodatne informacije i korisni link ovi na netu: