Još nije gotovo!

Mnogo toga je i dalje nepoznato o koronavirusu

Pripazite dobro najmlađe i smanjite kontakt mališana i starijih, za njih bolest može da ima fatalan ishod.

Prošlo je nekoliko meseci od kako se kovid 19 proširio po Srbiji, nažalost, još nismo uspeli da ga se rešimo. Jedna od retkih pozitivnih stvari je da deca manje oboljevaju, a ako obole - njihova klinička slika mnogo je lakša u odnosu na odrasle.

U Srbiji je do kraja maja 2020. zabeleženo 167 dece obolele od korone, samo je dvoje imalo teži oblik bolesti, no bez obzira na ovu relativno povoljnu statistiku, najmlađe itekako moramo da pripazimo. Novih slučajeva inficiranja koronom je sve više.

- Teži oblici kovida 19 javljaju se kod dece mlađe od godinu dana i starije od 15. Obično imaju pridružene bolesti, posebno astmu, ali i dijabetes, neurološke bolesti, bolesti srca, hematološke i maligne bolesti ili su deca gojazna - specijalno za čitaoce Lene objašnjava dr Nevenka Raketić, naš poznati pedijatar i imunolog.

KAKO VIRUS DELUJE

-Imunski sistem dece je nedovoljno razvijen, smanjena je mogućnost preterane reakcije u vidu citokinske oluje, što je slučaj kod odraslih. Deca su podložna infekcijama, posebno virusnim, a jedna od pretpostavki je da se događa takmičenje virusa i da se oni, pa i korona, bore za vezivanje receptore. Postoji sedam vrsta humanih koronavirusa,uzročnici su 15-30 odsto respiratornih infekcija, obično u vidu prehlade i deca su u stalnom kontaktu sa koronavirusima. Pretpostavlja se i da imaju više receptora za koronavirus, angiotenzin konvertujući enzm 2 (ACE 2), drugačiju strukturu ili više rastvorljive forme receptora.

Kako se ispoljava kovid 19?

-Simptomi su slični kao kod odraslih, ali su kod dece naglašeniji respiratorni: curenje nosa ili osećaj zapušenosti nosa, bol u grlu, suv kašalj i otežano disanje. Javlja se i povišena tempertura, traje više dana.

Ima li možda još nekih simptoma? Kako sve to prepoznati?

-Znatno ređi su povraćanje, dijareja i gubitak osećaja mirisa i ukusa, kao i bol u grudima i konjuktivitis.

Zabeleženi su i simptomi Kavasakijeve bolesti, koja se dosad javljala kod dece do pete godine.

-Bolest u najvećem broju uzrokuju virusne infekcije, posle čega se javlja zapaljenje krvnih sudova po celom telu. Da bi se proglasilo da neko boluje od Kavasakijeve bolesti, mora da ima: pojavu sitnozrnastih ospa po celom telu, uvećane limfne žlezde vrata, crvenilo i otok na šakama i stopalima, crvenilo usana i jezika i, na kraju, obostrano crvenilo očiju. Obično prolazi relativno brzo, ali zbog mogućih komplikacija, posebno ako zahvati krvne sudove srca, dete treba da se leči u bolničkim uslovima.

Stiže nova bolest?

Američki centar za kontrolu bolesti je objavio pojavu novog oboljenja kod dece - Multisistemski inflamatorni sindrom(MIS).

-Ima zajedničke karakteristike sa kovidom 19, Kavasakijevom bolešću i toksičkim šokom. Zasad je nepoznata korelacija sa kovidom 19, osim što se sindrom prvi put pojavio u toku pandemije.

Inače, u Njujorku je u maju zabeleženo 110 dece obolele od MIS, najviše uzrasta od pet do 14 godina i kod troje dece se bolest završila smrtnim ishodom. Hospitalizovano je 750 dece, što čini manje od 1 odsto obolelih od kovida 19, pa se može zaključiti da je bolest retka, nema mesta za paniku. Prema podacima iz Evrope, obolelo je 230 dece, dvoje sa smrtnim ishodom.

Koji su simptomi MIS?

-Glavni simptomi su dugotrajna povišena temperatura, pad krvnog pritiska, poremećaj funkcije mnogih organa. Respiratorni simptomi nisu isti kod svih obolelih, dolazi do povišenih parametara zapaljenja u krvi, a neka deca imaju pozitivne vrednosti SARS-Cov-2 PCR metodom, pojedina pozitivna antitela na koronavirus 2, što ukazujeda se ovaj sindrom javlja pred kraj bolesti kovid 19.

Šta savetujete čitaocima Lene?

-Vakcina će promeniti ceo naš odnos prema koroni. Do tada, savetujem da se i deca i odrasli vakcinišu protiv pneumokokne bolesti, jer se kod mnogih obolelih od kovida 19 bolest komplikuje pneumokoknom pneumonijom. Kod dece će smanjiti i oboljevanje od zapaljenja uva i sinuzitise. Neophodna je i sezonska vakcina protiv gripa. Sprečava nastanak gripa u toku kovida 19, a kombiinacija ove dve bolesti veoma često ima fatalan ishod.

POŠTUJTE PREPORUKE

-Kod dece, posebno najmlađe, teško je ograničiti socijalne kontakte, ali je u više studija potvrđeno da distanca čini da manje oboljevaju, a ako obole - bolest je mnogo blaža. Pridržavajte se preporuke da se smanji kontakt dece i starijih, kod kojih kovid 19 može da ima fatalan ishod.

-Deca starija od dve godine mogu da nose maske (za mlađu se ne preporučuju zbog otežanog disanja), ali nije neophodno ukoliko ih svi stariji u okolini imaju.

-Pranje ruku je obavezno više puta na dan, najmanje 20 sekundi: operite pojedinačno svaki prst deteta ako ne ume samo, a onda i šake nekoliko puta u toku pranja. Koristite i dezificijense na bazi alkohola za dezinfekciju površina i ruku - smanjuju širenje virusa 85-94 procenata.

MOŽE DA POMOGNE

CINK - Sadrže ga crveno meso, mahunarke, žitarice sa celim zrnom, orašasti plodovi, ali to ne zadovoljava dnevne potrbe - preporučuju se suplementi u heliranoj formi. Za decu je u vidu sirupa: od 1. do 3.godine doza je 3mg dnevno, od 4. do 8.godine 5mg, od 9. do 13.godine 8 mg.

VITAMIN D - U majčinom mleku i hrani nema ga dovoljno, potrebna je primena suplemenata, kod beba od osmog dana po rođenju. Da bi nastala aktivna forma, izlažite decu suncu najmanje 15 minuta dnevno; nizak nivo je u vezi sa većom osetljivošću na virusne infekcije. Preporučene doze su 400 IJ za decu, obično u želatinoznoj kapsuli ispunjenoj ribljim ili maslinovim uljem.

VITAMIN C - Deca treba da jedu citrusno voće, jagode, papriku, spanać, brokoli. Dnevne preporučene doze za decu od 1. do 3.godine su 15mg, od 4. do 8.godine 25mg, od 9. do 13,godine 45mg.

PROBIOTICI - Za imunostimulaciju posebno su važni sojevi Lactobacillus rhamnosus i Lactobacillus reuteri, za decu su u formi granula; preporučuje se svakodnevna primena najmanje tri meseca.

OMEGA 3 - Ima ih najviše u ribljem ulju, savetuje se konzumacija ribe najmanje dva puta nedeljno. Kada su u formi suplemenata, dnevne doze za decu su 50 do 100 mg.

SELEN - Podstiče imuni odgovor, najviše ga ima u brazilskom orahu, dosta manje u morskoj ribi i mesu. Kod dece dnevna doza zavisi od uzrasta: od rođenja do 3.godine je 20 mikrograma, od 4. do 8. godine-30 mikrograma, od 9.do 13. godine-40 mikrograma.

LAKTOFERIN - Posebno se preporučuje kod novorođenčadi na veštačkoj ishrani, prevenira infekcije, sprečava sepsu. Za decu je minimalna dnevna doza 100 mg.

N-ACETILCISTEIN (NAC) - Ima snažno antioksidativno i mukolitičko dejstvo, rastvara sekret u respiratornom sistemu, smanjuje simptome i dužinu trajanja bolesti, posebno kod teže obolelih, što je potvrđeno istraživanjima kineskih naučnika kod infekcije koronavirusom 2. Preporučena dnevna doza za decu je 100-200mg. Na našem tržištu su prisutni „propomucil“, “fluimucil“, “bisolvon“.

Lena – Život i zdravlje, br. 126, jul 2020. str. 6-7

Kalendar Vakcinacije